Pages

Penyakit Thalasemia punca kematian



Pernah dengar pepatah yang mengatakan 'Mencegah lebih baik dari  membunuh' ? Benar bukan peptah ni ? tapi macam mana kita nak mencegah kalau kita taktahu punca nya apa . Ramai yang tidak tahu tentang penyakit Thalasemia .

Penyakit Thalasemia adalah kelainan darah yang diturunkan yang mana tubuh  tidak memproduksi Hemoglobin yang cukup sehingga mengakibatkan Hemoglobin yang tidak cukup didalam tubuh .

Hemoglobin adalah protein pembentuk sel darah merah yang berguna untuk mengikat oksigen dan membawanya ke seluruh tubuh .

Sel darah merah tidak akan berfungsi dengan baik dan akan hidup dalam jangka masa yang pendek sahaja sekiranya tubuh kekurangan Hemoglobin .

Orang yang terkena Thalasemia akan terkena anemia ringan atau berat . Anemia ialah kerosakan organ dan mengakibatkan kematian .

TANDA TANDA PENYAKIT THALASEMIA :



Talasemia boleh diklasifikasikan pada 3 iaitu pembawa gen talasemia (talasemiaminor), penyakit talasemia intermedia dan penyakit talasemia major. Pembawa gen talasemia adalah sihat, yakni tidak menunjukkan apa2 tanda atau masalah kesihatan. Pengesanannya hanya boleh dibuat melalui ujian darah.

Talasemia Major

Pesakit talasemia major menunjukkan tanda-tanda penyakit mulai dari umur 6-18 bulan. Manakala penyakit talasemia intemedia menunjukkan tanda-tanda penyakit dari usia lebih lanjut biasanya dari remaja hingga dewasa. 

Talasemia major mempunyai tahap hemoglobin yang sangat rendah, biasanya kurang daripada 4g/dl. tanda dan gejala talasemia major adalah :



  • Keadaan puncat yang semakin ketara
  • Sentiasa lemah dan resah
  • Anemia yang serius boleh menyebabkan kesukaran bernafas
  • Jaundis
  • Perut buncit disebabkan pembengkakkan hati dan limpa
  • Tumbesaran terbantut
  • Terdapat perubahan pembentukkan di bahagian muka apabila kanak-kanak semakin membesar



Talasemia Intermedia

Talasemia intermedia pula mempunyai tahap hemoglobin yang tidak begitu rendah, dalam lingkungan 7-10d/gl yang dapat menampung hidup tanpa transfusi darah. Walaubagaimanapun, ia boleh menimbulkan pelbagai masalah dan komplikasi bila usia meningkat seperti osteoporosis, pulmonary, hipertension (right head failure), pembengkakkan limpa dan pembengkakkan korda tunjang tulang belakang yang boleh menyebabkan lumpuh. 

Dengan ini pesakit talasemia intermedia memerlukan pemantauan yang rapi dan sekiranya terjadi tanda-tanda awal komplikasi, rawatan transfusi darah susulan akan dimulakan.

CADANGAN PRODUK SHAKLEE :


Vivix mengandungi adunan fitonutrien proprietari , yang memandaatkan kuasa anggur muscadine yang jarang ditemui dan resveratrol , menghasilkan ramuan yang 10x lebih efektif dari hanya resveratrol sahaja yang melambatkan mekanisma utama penuaan selular .
Vivix dapat :
  • Melindungi dan membaiki sellular DNA
  • Memberi impak positif kepada pengawalan genetik
  • Menggalakkan biogenesis (pembentukan baru) mitochondria
  • Melambatkan pembentukan protin AGE
Malah vivix juga dapat membantu memelihara :
  •  Kesihatan jantung , kesihatan otak , kesihatan sistem imun , kesihatan sendi , perlindungan antioksidan , peningkatan tenaga pada tahap sellular , kesihatan dan kesejahteraan .
UNTUK PERTANYAAN LANJUT , SILA HUBUNGI :









    You May Also Like

    0 comments