Pages

TIUB FALLOPIAN TERSUMBAT , KESAN DAN PUNCA BERLAKUNYA PERKARA TERSEBUT


Asalamualaikum , okay cikilya nak share sikit tentang tiub fallopian yang tersumbat . Mesti ada yang baru firsttime dengar kan nama tube macam ni . Okay wanita diluar sana kena behave okay , sebab sekiranya Tiub Fallopian ni tersumbat , besar kemungkinan sukar untuk melahirkan anak .
.
Tiub Fallopian ni tersangat lah nipis , tiub tersebut membantu untuk membawa telur yang matang dari ovari ke rahim . Sekiranya pembawaan telur tersebut terhalang , boleh jadi punca terbesar ialah kerana Tiub Fallopian tersebut tersumbat , Boleh tersumbat hanya sebelah tiub atau kedua-duanya sekali . 40% kemungkinan boleh menyebabkan wanita mandul . Ini penyakit serius ye wanita semua 
.
Sekiranya tiub tersebut tersumbat , akan terhalanglah pembawaan telur yang matang ke rahim dan menghalang persenyawaan & kehamilan . Tetapi , sekiranya hanya satu tiub yang tersumbat , Masih boleh untuk membawa telur yang matang melalui tiub yang tidak tersumbat .
.
Ketika Tiub Fallopian tersumbat , jarang untuk mendapat petunjuk tentang penyakit tersebuut . Kadang kala , ada yang mengalami sakit dibawah abdomen , dan ada juga yang mengalami keputihan yang luar biasa .
.
PUNCA TIUB FALLOPIAN TERSUMBAT  
  • Mengalami jangkitan rahim disebabkan keguguran ataupun pengguguran 
  • Apendiks pecah dipindahkan
  • Pembedahan rahim atau visera perut
  • Dipindahkan penyakit kelamin
  • Endometriosis
  • Dan macam-macam lagi
Biasanya . Wanita akan tahu tiub tersumbat setelah menjalani ujian HSG .
 .
ADAKAH WANITA YANG MENGALAMI TIUB FALLOPIAN TERSUMBAT DAPAT MELAHIRKAN ANAK? 

Sekiranya Doktor mengesahkan tiub tersebut tersumbat , maka doktor akan bagi cadangan untuk anda :
  1. Laparoskopi
  2. IUI
  3. IVF
Tetapi , ramai wanita yang memilih untuk ikhtiar dulu sebelum melalukan sebarang pembedahan atau uji kaji di hospital .

Ini adalah salah satu customer ilya yang mengalami tiub fallopian tersumbat . Pada mulanya ,Cust ilya ni dulu ambil set Hamil dengan ilya then berhenti amalkan sebab doktor suruh berhenti ambil apa apa supplement/ubat . And now dia nak ikhtiar balik dengan shaklee . Katanya takut buat pembedahan .

Bijak langkah cust ilya ni . Nak tahu apa yang ilya suggest ?

VIVIX + B_COMPLEX + GLA + OMEGA GUARD

Alhamdulillah , setakat ini sahajacpengkongsian ilya . Untuk wania diluar sana yang mengalami masalah yang sama , boleh hubungi ilya dan ilya akan guide , Sekiranya allah izinkan insyaallah berjaya
.


You May Also Like

0 comments